اخبار آنلاین جام ملتهای اروپا
اخبار آنلاین جام ملتهای اروپا
مهمترین خبر های ورزش ایران و جهان
در نخستين بخش از تاريخچه حضور و افتخارات ايرانيان در المپيک، به نتايج ورزشکاران کشورمان تا المپيک 1976 مونترال اشاره شد که در زير ادامه اين تاريخچه تا آغاز المپيک پکن را ملاحظه مي کنيد:

 

 

1976 مونترال:

کاروان ايران در کشتي توسط منصور برزگر به مدال نقره و در وزنه برداري به وسيله محمد نصيري به مدال برنز دست يافت تا در مجموع با کسب يك نقره و يك طلا در رده سي و سوم ايستاد.

- وزنه برداري: محمد نصيري در وزن مگس وزن به مدال برنز دست يافت.

- كشتي آزاد: منصور برزگر مدال نقره گرفت.

- كشتي فرنگي: تيم ايران با هفت نفر در کشتي فرنگي حضور داشت اما تنها يک امتياز از عنوان ششم مرادعلي شيراني در وزن 52 کيلوگرم براي تيم ما کسب شد. خليل رشيد محمد زاده (48 کيلوگرم)، مرادعلي شيراني (52 کيلوگرم)، غلامرضا قصاب (62 کيلوگرم)، جعفرعليزاده (68 کيلوگرم)، منتظر ظهور (82 کيلوگرم)، هاشم کلاهي (90 کيلوگرم) و بهرام مشتقامي (90 کيلوگرم) تيم کشتي فرنگي ايران را در آن مسابقه ها تشکيل دادند.

- فوتبال: تيم ملي ايران در مرحله مقدماتي 4 ديدار داشت كه بدون شكست، با سه برد و يك تساوي به المپيك راه يافت. در دور نخست، كوبا را با تك گل غلامحسين مظلومي شكست داد و برابر لهستان 3-2 شكست خورد و به دور دوم راه يافت و با نتيجه 2 -1 از تيم اتحاد جماهيرشوروي شكست خورد. اين نخستين باري بود كه تيم ملي فوتبال ايران در بازي هاي المپيك به دور دوم رسيد.

 

1980 مسکو و 1984 لس آنجلس:

 

ايران بازي هاي 1980 مسكو و 1984 لس آنجلس را تحريم كرد تا 12 سال از بازي هاي المپيك به دور باشد.

البته آمريکا هم در ادامه جنگ سرد و تشديد آن، بازي هاي مسكو را تحريم كرد. شكايت هاي شوروي به كميته بين المللي المپيك در اين باره تاثيري نداشت. امريكا به هيچ نامه يا تقاضاي شوروي و كميته بين المللي المپيك اعتنا نكرد و هيچ پاسخي نداد. در تحريم شوروي نسبت به بازي هاي لس آنجلس نيز مسائل سياسي دخالت داشت.

شوروي دو بهانه براي تحريم بازي هاي 1984 داشت: 1- تحريم بازي هاي مسكو از سوي واشنگتن و ديگر مسئله جنگ هاي آسياي جنوب شرقي ميان آمريكا و برخي از كشورهاي منطقه.

همراه با شوروي بسياري از كشورها بازي هاي لس آنجلس را تحريم كردند كه عبارت بودند از:اروپا: بلغارستان، آلمان شرقي، چكسلواكي، مجارستان و لهستان. آسيا: ايران، ويتنام، لائوس، افغانستان، مغولستان، كره شمالي و يمن جنوبي.آفريقا: اتيوپي، آنگولا و قاره آمريكا: كوبا

كسي كه در آرام كردن شرايط جهاني و المپيكي از همه بيشتر تاتير داشت، خوان آنتونينو سامارانش، سياستمدار اسپانيائي بود كه پيش از آن سفير اسپانيا در شوروي و آمريكا بود و همچنين داراي مقام عالي در كميته بين المللي المپيك بود.

 

1988 سئول:

 

کاروان ايران تنها در کشتي  آزاد و توسط عسكري محمديان به مدال نقره دست يافت تا در رده چهلم قرار بگيرد.

عمل جوانمردانه محمديان: وي بعد از پيروزي بر تمام حريفان صاحب نام خود، در فينال با سرگئي بلوگلازوف روسي روبرو شد و با يك امتياز شكست خورد. زماني كه دست بلوگلازوف به عنوان برنده مسابقه بلند شد، محمديان سوي حريف رفت و با او دست داد و اين كشتي گير را رو دست بلند كرد، گرد تشك گردانيد. بلند كردن حريف روي دست، گاهي از سوي برنده صورت مي گرفت؛ اما ديده نشده بود كه مغلوب فرد پيروز را سر دست بلند كند و پيروزي اش را چنين شادباش گويد. اين كاري بود كه پيش از اين در تاريخ المپيك سابقه نداشت.

 

1992 بارسلونا:

 

در کشتي عسكري محمديان به مدال نقره و اميررضا خادم و رسول خادم به مدال برنز دست يافتند و با تکيه بر اين يک نقره و دو برنز در جاي چهل و هفتم جهان ايستاد.

 

1996 آتلانتا:

 

کاروان ايران در 100 سالگي المپيک در کشتي توسط رسول خادم به مدال طلا، عباس جديد به مدال نقره و اميررضا خادم به مدال برنز دست يافت تا با اتکا به اين سه مدال طلا، نقره و برنز در رده چهل و سوم قرار بگيرد.

در دوره نخست المپيک در سال 1896 در مجموع 224 ورزشكار از 14 كشور حضور داشتند اما برابر آمار در آتلانتا 10318 ورزشكار از 197 كشور شركت كردند.

در کشتي اميررضا خادم به مدال برنز دست يافت و رسو ل خادم با شکست خادارتسوف مرد رويايي و پرافتخار روس ها در فينال با فن «بز کش» معروفش، مدال طلاي المپيک را بعد از 28 سال براي ايران به ارمغان آورد.

عباس جديدي هم که شانس نخست کسب مدال بود در مسابقه فينال 100 كيلوگرم، در كمال ناباوري همه کشتي دوستان با قضاوت ضعيف و پر حرفو حديث داوران مغلوب كرت انجل آمريکايي شد. جديدي پس از اعلام نتيجه به تندي با داوران سخن گفت به طوريكه مي رفت كه كار به مشاجره بكشد كه مربيان ايران پادر مياني كرده و او را سوي سكو، راهنمائي كردند ولي جديدي آنجا نيز آرام نگرفت. كرت انجل، نيز از تصميم داوران حيرت زده بود و حتي تماشاگران هم در اقدامي جالب توجه جديد را تشويق کردند.

 

2000 سيدني:

کاروان ايران در وزنه برداري با درخشش غير قابل باور حسين رضازاده و حسين توكلي به 2 مدال طلاي ارزشمند دست يافت، تا با توجه به دو مدال طلاي کشتي عليرضا دبير در کشتي و برنز هادي ساعي در تکواندو هادي ساعي جايگاه بيست و هفتم المپيک را از آن خود کند.

 

2004 آتن:

کاروان ايران در وزنه برداري توسط حسين رضازاده به مدال طلا دست يافت، در تکواندو هادي ساعي مدال طلا و يوسف کرمي مدال برنز گرفتند و در کشتي مسعود مصطفي جوكار و عليرضا رضايي به مدال نقره و عليرضا حيدري به مدال برنز دست يافتند تا ايران با کسب دو طلا، دو نقره و دو برنز در رده بيست و نهم االمپيک قرار بگيرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, توسط حسین